Finn tre fel - Blatte version

Vanligt förekommande situation för oss blattar (person född utanför Sveriges gränser).



----------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------
-----------------------------



Samtal med okänd. Efter dryga 5-10 minuter kommer någon av parterna på att de glömt att presentera sig.



"Nej, men jag har helt glömt att fråga vad du heter."
"Jo, men detsamma. Jag är iallafall X (något blatte namn - i mitt fall öststatsnamn)"

"Öh, kan du säga det där igen?"

"X (långsamt)"

"Jag....heter....Annna. Vad...trevligt....att....träffa....dig...X (med konstigt uttal). Du...talar....så....bra.....svenska.
 Hur....länge....har....du....bott....i....Sverige?"
"Sen jag var 3 år."

"Men....vad....trevligt. Vart....kommer.....du.....ifrån......då?"
"mumlar fram nått öststatsland"

"Jaha, men.....då......kanske....du....känner......Branco....han...är....ju.....också.....därifrån."



image20




Finn tre fel.
1) Har du pratat obehindrat med en person i 5-10 min behöver du inte börja prata långsammare bara för att personen visar sig vara blatte.
2) Jag frågar inte dig, Anna vart du kommer ifrån. Detta trots vetskapen att det skiljer mer mellan en Stockholmare och en Gottlänning, än en Svenne och en Öststatare. 
3) Det land jag kommer ifrån har mer än dubbla Sveriges invånarantal. Klart jag känner Branco....or not! har man dessutom bott i Sverige sen tre års ålder minskar osannolikheten att vi är polare markant!
    


Bimbo Doz

Kommentarer
Postat av: http://TUMADRE.blogg.se

Jag var ju tvungen att kolla den sarkastiska bloggen bara för det. Härlig blogg måste jag säga, haha!

2008-04-18 @ 14:27:15
URL: http://TUMADRE.blogg.se
Postat av: Kotteby

Jag levde hela mitt liv med samma problem. Nedrans att de inte hörde mitt gamla efternamn. Gifte mig och bytte efternamn till ett relativt svenskt sådant.

Beställde biljetter förra sommaren och dessa kom på posten tre dagar senare adresserat till en "Kåteby"
Ja, vad trevligt!

2008-04-18 @ 15:47:47
URL: http://kotteby.blogg.se
Postat av: Kotteby

Goda tankar!
jag tycker vi startar en ideell förening och benar ut dessa frågor på riktigt. Ingen vågar stå emot SCB. Vi står vid sidlinjen och bara tar emot. Upp till kamp!

2008-04-18 @ 16:02:29
URL: http://kotteby.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0